یک: بازیهای یخ شکن
این بازیها برای انواع موقعیتها مناسب اند، راه تازه ای برای شروع فعالیتهای گروهی باز می کنند و افراد گروه را بایکدیگر آشنا می سازند.
دو: اسم منو بگیر
روشی مفرح برای یادگیری اسامی. اعضای گروه در دایره می ایستند و توپی با اندازۀ متوسط را برای هم پرت می کنند. افراد باید آماده پرتاب یا دریافت توپ باشند و این مهم است که به هم نگاه کنند. حالا هر کس ضمن پرتاب توپ خود را معرفی می کند – «سلام، من حمیدم». وقتی همه یک دور این کار را انجام دادند، بازی ادامه می یابد اما این بارهر کس اسم فردی را می گوید که توپ را برایش می اندازد – «از سارا به فاطمه». همه باید یک دور توپ را دریافت کنند. یک روش برای اطمینان از این امر این است که هرکس تا وقتی توپ را دریافت نکرده، یک دستش را بالا نگه دارد. یا اینکه هرکس که توپ را پرت کرد، دستهایش را جلو سینه اش حلقه کند.
انواع دیگر
دریافت کننده نام پرتاب کننده را بگوید.
همه با هم نام پرتاب کننده را بگویند
می توان توپهای دیگری را نیز وارد بازی کرد. اینگونه بازی تبدیل به یک تردستی گروهی می شود.
از این بازی می توان اقتباس مفیدی برای زبان آموزی انجام داد – عنوانی را معرفی کنید تا هرکس که توپ را پرتاب می کند،
تحت آن عنوان واژه ای بگوید (مثلاً: فعل، صفت، قید، نام غذاها، رنگها، نوشت افزارها و … )
نکته: اسم بازی را تبدیل به امتحان گرفتن نکنید – اگر افراد را تحت فشار بگذارید، تمایلی به یادگیری اسامی نخواند داشت. بگذارید بازی راحت و لذت بخش باشد.
سه: نمایش اسمها
معرفی:
دیوید فارمر نویسنده، کارگردان تئاتر و مشاور آزاد نمایش در بریتانیاست. او پس از آنکه معلم مدرسۀ ابتدایی شد، گروه تئاتر تای برِک (Tiebreak) را تشکیل داد. اکنون دوره هایی را در لندن و منچستر برگزار می کند، در مدارس، سازمانهای هنری و آموزشگاههای زبان درس می دهد و در مدرسه ها، تماشاخانه ها و جشنواره های بریتانیا و سایر نقاط دنیا به اجرای نمایش می پردازد.
چهار: اسمهای بامزه
«فرشید فوق العاده»
«پیمان پرنده»
«نگار ناشناس»
«حمیدۀ حاکم»
و ...
انواع دیگر:
برای کمک به یادآوری اسامی، توپ در دایره می چرخد در حالیکه هر کس اسم بامزۀ فردی را می گوید که توپ را برایش می اندازد.
یا می توانید بازی را دو دور انجام دهید، طوریکه در دور دوم هرکس اسم و عمل فرد سمت چپ خود را بگوید.
نکته: حتی ساده ترین اسم بازیها به شما کمک می کنند اسامی را به خاطر آورید – این نکته به لحاظ علمی اثبات شده است.
پنج: سه تغییر
ساعت را بر مچ دست دیگرشان می بندند
مدل مو یا نحوۀ بستن دکمه های لباس خود را تغییر می دهند
شش: پاشنه ها و پنجه ها
هفت: دو حقیقت، یک دروغ
این باردرمورد خودتان سه چیز حقیقی به همبازی تان بگویید و از او نیز بخواهید این کار را بکند. حالا کل گروه دایره ای تشکیل می دهند. هرکس همبازی خود را به گروه معرفی می کند – او دو چیز حقیقی را به گروه می گوید اما یک دروغ را نیز در مورد همبازی اش سرهم می کند.
هشت: خوش و بش کردن
نُه: گروه سازی
تئاتر شورایی (گفت و گوی انتقادی و تعهد اجتماعی)؛ به کوشش علی ظفرقهرمانی نژاد، نشر نمایش، صص 310 تا 315